Merchandising jest różnie określany, jako: efektywne wykorzystanie powierzchni handlowej, efektywna organizacja sprzedaży, efektywne zarządzanie półką sklepową, optymalna prezentacja towarów w jednostce handlowej i szeroko stosowana i skuteczna komunikacja w punkcie sprzedaży.
Profesjonalny merchandising określa się jako zbiór działań według siedmiu zasad:
- właściwa marka,
- we właściwym miejscu,
- we właściwym czasie,
- z właściwą ceną,
- we właściwej ilości,
- we właściwych warunkach,
- we właściwy sposób.
Do podstawowych, złotych zasad merchandisingu należą:
ZASADA LEWEJ STRONY – zgodnie z logiką widzenia klienta, osoby praworęczne wchodzące w alejkę utworzona przez 2 regały sklepowe najpierw popatrzą w lewą stronę;
ZASADA ZNAJOMOŚCI PRZECIĘTNEGO KLIENTA;
ZASADA ZŁUDZEŃ OPTYCZNYCH – nie należy ustawiać małych produktów w otoczeniu dużych, gdyż będą się one wydawać jeszcze mniejsze;
ZASADA „MINIMUM JEDEN FACE” – porządek na półkach zwiększa zysk; ekspozycja musi sprawiać wrażenie obfitości, nie może być braków na półce;
ZASADA CZYSTOŚCI I NIEZNISZCZONYCH PRODUKTÓW;
ZASADA NAJLEPSZEJ PÓŁKI, merchandiser Świdnica.