Merchandiser jest pracownikiem zajmującym się rodzajem działalności marketingowej, jaką jest merchandising. Osoba zatrudniona na stanowisku merchandisera odpowiedzialna jest za reprezentowanie dostawcy towarów w miejscu ich sprzedaży oraz dbanie o interes tego dostawcy. Wiążę się to z wykonywaniem podstawowego zadania, a zatem aranżowania ekspozycji sklepowej w taki sposób, by wpłynąć na zwiększenie efektywności sprzedaży.
Merchandiser może być zatrudniony w dwojaki sposób. Zazwyczaj ma pod swoją opieką kilkadziesiąt sklepów w określonym rejonie. W takim przypadku ustala się dzienny limit ilości odwiedzanych sklepów, w zależności od wymagań pracodawcy, wielkości sklepów oraz możliwości. Alternatywą jest praca w jednym sklepie (najczęściej wielkopowierzchniowym) – w przeciwieństwie do poprzedniej sytuacji, tutaj obsługuje się jedną bądź kilka firm.
Do podstawowych zadań merchandisera należy nadzór nad powierzonymi punktami sprzedaży, co wiąże się z ich regularnym odwiedzaniem. Merchandiser kontroluje stan towarów, sprawdza między innymi daty ważności oraz ceny i opisy (poprawiając ewentualne błędy). Porządkuje miejsca ekspozycji, dbając o jej właściwą prezentację. Ponad to monitoruje gospodarkę magazynową, czyli zarządza zapasami, kontrolując zamówienia i zwroty.
Do niego należy także organizacja imprez promocyjnych, wspierających sprzedaż. Skuteczny merchandiser zbiera równocześnie opinie klientów na temat oferowanych produktów, badają ich potrzeby i oczekiwania, a także analizuje działalność konkurencji. Na tej podstawie jest w stanie udzielać właścicielom sklepu pomocnych rad, dotyczących funkcjonowania i organizacji sklepu.