Powszechnie zawód merchandisera, utożsamiany jest z osobą odpowiedzialną tylko i wyłącznie z wykładaniem towaru. Jest to błędna ocena tego zawodu, gdyż merchandising jest nieodłącznym elementem marketingu handlowego, bez którego sklepy nie byłyby w stanie prosperować.
Praca merchandisera może mieć charakter stacjonarny lub mobilny. Specyfika pracy zależy od tego, czy merchandiser zatrudniony jest w konkretnej jednostce handlowej, czy może w głównym oddziale firmy. Praca w tzw. centrali związana jest z ciągłymi delegacjami merchandiserów, którzy na polecenie przełożonych wykonują obowiązki w określonych placówkach.
Praca merchandiserów stanowi główny element marketingu handlowego. Nadrzędnym celem ich pracy jest jak największa sprzedaż określonych produktów. Do głównych obowiązków merchandiserów zalicza się:
- Ekspozycja towaru: Merchandiser, korzystając z ogólnej wiedzy branżowej oraz pewnych technik perswazyjnych dba o właściwe lokowanie, ułożenie towaru, umiejętną prezentację obiektu handlowego oraz witryny sklepowej.
- Sprawdzanie stanów magazynowych. W tym przypadku merchandiser kontroluje stany magazynowe, raportuje braki oraz przygotowuje propozycje dodatkowych zamówień
- Wsparcie sprzedaży i zwiększenie zainteresowania marką. W wielu firmach merchandiserzy zajmują się również organizacją akcji promocyjnych oraz imprez, które mają na celu zachęcić klientów do odwiedzenia sklepu.
- Opieka nad podległymi placówkami. Merchandiser, który opiekuje się kilkoma placówkami, ma za zadanie regularnie je odwiedzać, kontrolować oraz przygotowywać raporty dotyczące ich funkcjonowania.
Odpowiednia ekspozycja towaru to podstawa na stanowisku merchandisera
Oczywiście, to główne zajęcie merchandisera