Merchandising jest rodzajem działalności marketingowej, mającej na celu takie użycie znaku towarowego, by zachęcić do sprzedaży produktu. Istotą tak rozumianej reklamy jest stosowanie wspomnianych znaków towarowych, kojarzonych z jednym produktem, żeby zwiększyć sprzedaż innego produktu.
Oprócz konkretnych znaków, w merchandisingu używa się także różnych wizerunków, symboli, a nawet przedstawień postaci. Odbiorcami takiej działalności jest szerokie grono konsumentów. Bardzo często wykorzystuje się motywy ze znanych produkcji filmowych i telewizyjnych, by dotrzeć do jak największej rzeszy odbiorców. Jest to pierwotna definicja merchandisingu, ale trzeba również zdawać sobie sprawę, że w naszej części Europy bywa używana także, jako określenie procesu prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży.
Drugie rozumienie pojęcia merchandising odwołuje się do zwiększania sprzedaży (głównie produktów masowych) wykorzystując topografię sklepu oraz wystrój pomieszczenia. Układ towarów na półkach oraz ich rozmieszczenie w przestrzeni ma niebagatelny wpływ na zachowania klientów.
Merchandising wykorzystuje ten potencjał tkwiący w sile instynktów społecznych, bazując na zagadnieniach psychologicznych oraz wspierając się mechanizmami różnorodnych chwytów marketingowych. Opisywana działalność koncentruje się wokół informowania konsumentów o asortymencie czy nowych produktach oraz zachęcania do ich kupna. Służy temu przyciągnięcie uwagi, wzbudzenie ciekawości, aż w końcu aktywizacja potrzeby posiadania.
Ostatecznie merchandising wpływa na poprawę wizerunku firmy. Odpowiednie podejście do klienta i właściwa ekspozycja towarów, nakierowana na jego potrzeby oraz oczekiwania, gwarantują sukces.