Merchandising to swoista działalność marketingowa, która polega na stosowaniu znaków, symboli, postaci i scenek, które danemu odbiorcy kojarzą się z określonym produktem, co ma na celu poprawę efektów sprzedażowych innego produktu, adresowanego do konkretnych grup odbiorców. Takie produkty oferowane są zazwyczaj w sprzedaży detalicznej.
Osobą, która odpowiada za merchandising w danym sklepie jest merchandiser, merchandiser Bydgoszcz. Merchandiser wpływa na zachowania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i określony sposób prezentacji towarów. Wpływanie na zachowanie klientów oznacza w tym przypadku zwiększoną sprzedaż produktów, zainteresowanie odbiorców oraz zmianę nastawienia klientów w stosunku do danego towaru. W merchandisingu bardzo często stosowane są przeróżne chwyty marketingowe, przyciągające odbiorców w dane miejsce i wpływające na nich w jeden, skonkretyzowany sposób.
Pośrednie cele merchandisingu określa skrót AIDA, czyli Attention-Interest-Desire-Action, co oznacza przyciągnąć uwagę-wzbudzić zainteresowanie-wywołać potrzebę posiadania-zainicjować działanie. Merchandising jest wykorzystywany w odniesieniu do trzech różnych grup osób: osób, które nie miały wchodzić do sklepu, ale coś je ku temu skłoniło, które weszły po konkretny produkt, ale może zdecydują się na coś więcej oraz do stałych klientów.